onsdag 26. juni 2013

Jentekveld og oppskrift på Pavlova!

I går hadde jeg jentekveld, noe som er så koselig.
Vi er 4 jenter som møtes hjemme hos hverandre annenhver uke.
Vi startet med å lage middag til hverandre, men nå har det gått over til kveldsnacks...
Denne gangen laget jeg Pavlova.
 

Været ble jo helt fantastisk utover ettermiddag, så jeg dekket på ute på terrassen.
Vi tulla oss inn i pledd etter hvert,
både fordi det ble kjølig men også for å slippe myggen.
Det kryr av mygg her på Myra gitt ;)


Katrine kunne ikke komme i går,
men Amalie ville veldig gjerne være med å drikke te og spise kake.
Så hun fikk lov til det da- stor stas :)
Katrine: Du kan angre for at du ikke kom å smakte Pavlova'n altså.
Den var så god at hele kaka gikk med gitt ;p
 
Oppskriften fant jeg på {Det Søte Liv} og er som følger:

Ingredienser:
4 egg
200 gram sukker
0,5 ts vineddik
1,5 ss maizena

Fyll:
3 dl kremfløte
3 ts vaniljesukker

Pynt:
1 kurv med jordbær
1 kurv med bringebær 
 

Fremgangsmåte:
Pisk eggehvitene stive.
Tilsett sukker litt og litt under kraftig visping.
Pisk lenge med mikser (ca. 20 min.) til du får en tykk og stiv marengs.
Bland forsiktig i vineddik og maizena.

Tegn opp en sirkel på ca. 22 cm. i diameter på et bakepapir.
Fordel marengsen innenfor sirkelen slik at du får en liten tykk kake.
Dra slikkepotten nedenfra og opp for å jevne kantene.
Glatt til overflaten og lag gjerne en grop på midten av kaken.
Sett kaken midt i ovnen i forvarmet ovn (180 grader).
Skru temperaturen ned til 150 grader straks kaken er satt inn.
Stekes i ca. 1,5 time.
Skru av ovnen og sett døren på gløtt ved hjelp av en tresleiv.
La kaken stå til den er helt kald.

Pisk kremfløte og vaniljesukker til krem, og fordel denne på toppen av kaken.
Pynt med masse jordbær og bringebær.

Tips:
Tegn sirkelen på baksiden av bakepapiret slik at du unngår blyantstreker på marengsbunnen.
Kaken bør spises samme dag som den er pyntet for å unngå at den blir bløt.
Marengsbunnen kan oppbevares tørt i flere dager, eller den kan fryses.


Dag og jentene plukket blomster for anledningen!

Det var første gangen jeg laget denne kaken,
men definitivt ikke den siste ;p
En fin sommerkake som ikke er så mektig.
Vi tre jentene greide jo tross alt å spise opp hele kaka, ha ha ha...
(med bittelitt hjelp fra Dag og Amalie)

Nok en regnfull dag i dag men vi koser oss inne med film og dyner i sofaen,
og bitte litt godis selv på en onsdag!

Ha en fin kveld.
Klem fra
Hilde Pernille

2 kommentarer:

  1. Pavlova er favoritten her i huset :)
    Går ned på høgkant.
    Så koselig med jentekveld <3 Gjev energi i massevis.
    Flott blogg du har, her kjem eg gjerne tilbake :)
    Klem / Janne

    SvarSlett
  2. Heisan!
    Nå har jeg altså bakt Pavlova etter oppskrifta her i bloggen din ... :-) Oppdaga først nå at du skrev dette i går. Kaka har snart stått 1 1/2 time i ovnen og foreløpig ser den veldig fin ut. :-) Håper den blir like vellykka og god som di kake. Skal kikke litt mer i bloggen din en dag jeg har litt bedre tid. Takk for oppskrifta. :-)

    SvarSlett

På grunn av mye spam-kommentarer, er jeg nødt til å ha ordrebekreftelse på kommentarene- beklager dette.
Håper du likevel legger igjen spor etter deg.
Det settes stor pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...