lørdag 17. desember 2016

ÅRETS PEPPERKAKEHUS!

Har ikke vært så mye blogging så langt i desember, men det kommer seg nå.
Huset her har vært julepyntet siden 1. søndag i advent og juletreet kom opp for halvannen uke siden. Så det står ikke på det *flire*
 Pepperkakehuset derimot har jeg vært litt seint ute med i år.
Det står også som regel ferdig tidlig i desember.
I år ble det klart denne uka, men det er jo ikke for seint da - bevares!




Jeg pynter veggene før jeg setter sammen huset, men da blir det litt kløning når det skal montere sammen. Må som regel ha hjelp av Dag til dette.



Jeg bruker stort sett bare melis og vann for å feste sammen veggene.
I år måtte jeg ty til knekk for å feste taket, ellers måtte jeg stå å holde det til det tørket helt. Og det er ikke gjort i en fei. Knekk derimot stivner med en eneste gang
(men jeg synes det er litt skummelt å håndtere det).


Melisen på taket er laget av 1 pakke melis, 3 eggehviter og noen dråper sitronsaft
(for at glasuren skal holde seg hvit og fin).
Dette har jeg kjørt i kjøkkenmaskin i 10 minutter for å få en fin og luftig konsistens.
Sprøyter på med sprøytepose.


Ute på "gårdsplassen" er det bomull og en lyslenke med snøkrystaller.


Vinduene på taket skulle egentlig stå åpne, men igjen denne tørketiden på melisen da....
(Og da var jeg ferdig med knekken). Så da ble de lukket!


"Englene synger høyt i kor..." på terrassen. Disse er fra Nille, det samme med de to rådyrene og de hvite trærne.
De kobberfargede trærne kjøpte jeg i fjor på Søstrene Grene.









Nå er det kun 1 uke igjen til julaften dere, som vi gleder oss!
I går var jeg i Oslo med mamma'n min og søsteren min, og gjorde ferdig det aller siste.

Fortsatt god helg folkens, nyt førjulstiden til det fulle.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

På grunn av mye spam-kommentarer, er jeg nødt til å ha ordrebekreftelse på kommentarene- beklager dette.
Håper du likevel legger igjen spor etter deg.
Det settes stor pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...