onsdag 24. august 2016

STUA PÅ HYTTA, FØR- OG ETTER BILDER!

Da er det stua som er neste rom ut!
Den har for så vidt vært ferdig en stund, men vi har ventet på sovesofaen som vi bestilte før sommerferien. Nå har den endelig kommet og da ble stua komplett.
Greit å ha en sovesofa med ekstra sengeplasser!
I stua var vegger, tak, dører og vinduer som alt ellers; trehvite.
Så det var bare å brette opp ermene og sette i gang med maling og beising.
Veggene i stua er beiset i fargen kullsort.
Her har jeg beiset og tørket av en god del beis for å få det utrykket vi ville ha.
Gudsjelov bare ett strøk her, mens taket har Dag malt 3 ganger.
Det kunne vært malt en gang til men det får bli ved en senere anledning.
Vinduene har jeg malt 4 ganger og ikke nok med det...
Det er doble vinduer, så "ytterdelen" er malt med ute maling og der måtte jeg vente 24 timer mellom hvert strøk!
Så det tok litt tid med disse vinduene.
Godt det ikke er så mange av dem *flire*

Tak, vinduer og karmer er malt helt hvite, ikke noe 0502 Y, den er jeg såååå lei!

STUA FØR:


STUA ETTER:


STUA FØR:


STUA ETTER:


STUA FØR:


STUA ETTER:


Vi skal fikse litt på peisen etter hvert.
Toppen skal pusses (for det er sånne "tutter" ut.
Den skal bli helt glatt) og males lys grå (tror jeg).
Jeg er litt sånn til og fra om mursteinen skal males eller ikke,
men jeg ender nok med å gjøre det.
Fargen på den vil jeg ikke avsløre enda, men det blir spenstig!
(Tror jeg)
Vi har bestilt ny gulvplate foran peisen og ny gnistfanger som selvfølgelig kommer på plass før den tas i bruk.

STUA FØR:


STUA ETTER:


Her har Dag satt opp en vegg og vi har soverommet vårt innenfor døren,
der det tidligere var spisestue.
Nå henger stue og kjøkken mer sammen!
(Dere får se det etter hvert)

STUA FØR:


Fantastisk utsikt over Randsfjorden, bare vi får tatt ned litt mer kratt.

STUA ETTER:


STUA FØR:
(Men Dag har satt opp den nye veggen)


STUA ETTER:


Gulvet har Dag slipt (i alle rom).
I stua og på kjøkkenet holdt han på 4 timer uten stopp.
Hele gulvet er slipt i 6 omganger med 3 forskjellige grovhet på slipebåndet;
3 ganger hele gulvet og 3 ganger med kantsliper.
Det var litt av en jobb...
Og det ble en del slipestøv over alt kan du si...
Det komiske oppi alt dette her var at støvsugeren tok kvelden!
Det er jo ganske viktig at gulvet er støvfritt da det skal lakkes, så kl. 23 om kvelden lå jeg på alle 4 og sopte hele gulvet med håndflatene, ha ha...
Gulvet skulle lakkes 3 ganger, og for å få alt til å passe endte det med at Dag sto opp midt på natten for å ta siste strøk. 
For et sirkus!! *flire*


Jeg og Dag hadde 4 og en halv dag på hytta alene til effektiv oppussing
mens jentene var med mamma og pappa på ferie.
Vi holdt jo da på i alle rom samtidig, så vi måtte flytte madrassene rundt og sove der det passet seg for hver natt. Her ser dere senga midt opp i alt kaoset i stua.

Bilderas av den ferdige stua vår:








Bordet sto ute på terrassen på hytta og var hvitmalt og veldig slitt.
Jeg har pusset og malt det!


Sovesofa fra A-Møbler.
Lenestol og pall fra Ikea.
Kurv (på gulvet) fra Nille.
Teppe fra Rusta.
Lykt på bordet fra Bohus.
Resten er ting vi har tatt med hjemmefra.




Legg merke til den super fine gamle lampen som jeg fått av min venninne Elin. Love it!!



Lampa i hjørnet har jeg også fått av Elin.
Syskrinet lampen står på har jeg fått av svigermor.


Utenfor vinduet har Dag satt opp stillas.
Det kommer til å stå der en stund for vi skal beise hytta utvendig og male
alle vinduer utvendig, så jeg kunne ikke vente med å ta bilder til det er fjernet...

Vi er superfornøyde med stua og har kost oss masse der allerede.
Mer skal det bli! Kjenner jeg gleder meg til vinter, snø og fyr på peisen.

Nå blir det et lite opphold fra hytta da resten av rommene ikke er bloggeklare enda *fnis*
Håper at jeg og Dag får reist opp alene neste helg for å gjøre ferdig resten.

Ha en super kveld!! 







1 kommentar:

  1. Kjempefint!!! Gleder meg til å se resten av hytta etter hvert som dere blir ferdige :O)

    SvarSlett

På grunn av mye spam-kommentarer, er jeg nødt til å ha ordrebekreftelse på kommentarene- beklager dette.
Håper du likevel legger igjen spor etter deg.
Det settes stor pris på!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...